19. marec 2024 10:29 RSS facebook
spletno.urednistvo@dolenjskilist.si (07) 39 30 500
1.12.2015 | 10:00
Novo mesto - Ponedeljek, 30. novembra, je bil pomemben dan za dolenjsko glasbo in velik dan za pred letom ustanovljeno novomeško Vokalno akademijo Jurija Slatkonje, ki je na oder Trdinove dvorane Kulturnega centra Janeza Trdine postavila in krstno uprizorila prvo opero mladega novomeškega skladatelja Toma Kobeta Krst pri Savici.
Do zadnjega kotička je bila sinoči polna dvorana, kamor je tokrat pot zanesla tudi marsikaterega Novomeščana, ki je novomeški hram kulture obiskal prvič. Kdo ne pozna Prešernove epske pesnitve Krst pri Savici, ki smo se je številne generacije šolarjev morali naučiti na pamet, če že ne cele, pa vsaj prvi del, Uvod. A povsem tako, kot si je zgodovinsko pesnitev o nasilnem pokristjanjevanju poganskega slovanskega življa v dolini pod alpskimi vršaci zamislil Prešeren, v Kobetovi komorni operi, v kateri je sam prevzel vlogo kristjanskega vojskovodje Valjhuna, ni bilo.
Če je vse do zadnje scene zvesto sledil Prešernovemu besedilu, pa si je vsaj na koncu dovolil pesniško svobodo in Bogomile ni poslal dokončno v samostan in pod slapom Savica krščenega Črtomirja ne prepričevat rojake, naj zamenjajo svoje bogove in boginjo Živo za boga tujcev, ki so pokončali njegovo vojsko do zadnjega moža. Ne, Bogomile in Črtomirja ni zaradi njene zaobljube novemu bogu ločil za vedno, ampak ju je združil, a ne v svetem zakonu, kot bi si morda občinstvo, vajeno "hepiendov" s televizijskih ekranov, želelo, ampak ju je kot Shakespeare Romea in Julijo združil v smrti. Kobetov Črtomir se prepričanju, ki ga je z besedami 'manj strašna noč je v črne zemlje krili, ko so pod svetlim soncem sužni dnovi', ne odreče in pod slapom združena končata svoje tuzemsko bivanje.
V Kobetovi komorni operi je nastopil 35-članski zbor kristjanov in poganov, ki ga sestavljajo pevci Vokalne akademije Jurija Slatkonje, vlogo Bogomile je pela mezzosopranistka Irena Yebuah Tiran, Črtomir je bil basist Anton Habjan, član zbora SNG Opera in balet iz Ljubljane, avtor opere Tom Kobe, ki je s tem končal svoje diplomsko delo iz glasbenega stavka, je, kot rečeno, pel vlogo Valjhuna, Staroslav, Bogomilin oče je bil Dejan Heraković, duhoven Matjaž Matej Kastelic, režiserka pa Lucija Kuntarič, dirigiral je Aleš Makovac, za klavirjem, ki je v komorni izvedbi opere nadomestil orkester, je sedel Tadej Podobnik, plesale so plesalke plesnega društva Harlekin, za koreografijo je poskrbela Dušanka Požgaj, za zvok in luč pa tehnična posadka Kulturnega centra Janeza Trdine.
Kobetov Krst pri Savici je prva povsem dolenjska opera, opera, ki jo je napisal dolenjski skladatelj in krstno izvedel dolenjski operni ansambel na odru na Dolenjskem, a to vprašanje niti ni tako pomembno, saj glasba pač ni tekmovanje v tem, kdo je v čem prvi, čeprav kdaj daje tudi tak vtis.
I. Vidmar