Izpostavljeno
Najbolj brano
Dolenjska
petek, 26. april 2024
09:00 Prireditev ob dnevu Zemlje, Glavni trg Novo mesto
16:00 Odprtje sezone v Flyparku, pri Hotelu Dolenj'c Novo mesto
18:00 Art kino: Ingeborg Bachmann: Potovanje v puščavo, KCJT Novo mesto
19:00 Proslava ob dnevu upora proti okupatorju in odprtje razstave, KKC Dolenjske Toplice
20:00 Slam poezija x ''Tri minute'', Knjigarna in kavarna Goga Novo mesto
VečBela krajina
petek, 26. april 2024
18:00 Rojstnodnevni koncert partizanskega pevskega zbora in slovesnost ob dnevu upora proti okupatorju, KC Semič
19:00 Redni mesečni posvet z mladino, MC Metlika
20:00 Državna proslava ob dnevu upora proti okupatorju, Športna dvorana Osnovne šole Mirana Jarca Črnomelj
20:00 Whip Session, MX Park Stranska vas pri Semiču
sobota, 27. april 2024
08:00 Čistilna akcija, zbor pred GD Gradac
VečPosavje
petek, 26. april 2024
17:00 Osrednja občinska prireditev ob dnevu upora proti okupatorju in odprtje razstave likovnih del 34. otroškega likovnega extempora, OŠ Kostanjevica na Krki
18:00 Srečanje pevskih zborov, Prosvetni dom Artiče
sobota, 27. april 2024
10:00 Borčevska proslava, pri Domu krajanov Sromlje
nedelja, 28. april 2024
10:00 Osrednja občinska slovesnost v počastitev zgodovinskih dogodkov Malkovec 2024, pri Vinskem dvoru Deu Malkovec
ponedeljek, 29. april 2024
07:00 - 13:00 Krvodajalska akcija, ŠD OŠ Leskovec pri Krškem
Več14.10.2021 | 16:45 | Igor Vidmar
Tale muzejska parna lokomotiva je na novomeški železniški postaji med sodobnejšimi napravami. (fotografije: I. Vidmar)
Robert Brunskole in prometnik Jure Buzar ob elektromehanski signalni varnostni napravi iz 19. stoletja, ki še vedno dobro služi svojemu namenu.
Da je Dolenjska železnica še iz časa cesarja Franca Jožefa, torej iz časa Avstro-Ogrske, je šala, ki že dolgo kroži med Dolenjci in Belokranjci. Pa to ni šala. Res je. Dejansko vse naprave, s katerimi železničarji urejajo promet na novomeški železniški postaji, so iz 19. stoletja, tudi tiri, predori, mostovi in vse drugo je tako, kot je bilo takrat, ko je leta 1894 na Dolenjsko pripeljal prvi vlak.
Že zdavnaj za v muzej
Kot da dvajsetega stoletja ne bi bilo, tako je na dolenjski železniški progi, na kateri so se od odprtja do danes zamenjali le vlaki, ki jih ne ženejo več parne lokomotive, a niso zaradi tega nič kaj hitrejši, vse drugo nespremenjeno. Pred kratkim je tudi na Dolenjskem začel voziti modro-beli Stadlerjev dizelski vlak, ki na sodobnih tirih zmore hitrosti do 140 km/h, če ga poganja elektrika, tudi do 160, a na zastareli dolenjski železniški progi ne gre več kot 60 km/h, na kakšnem bolj ravnem odseku mogoče 70.
Dolenjska železniška proga, ki je nekoč povezovala Karlovec, Belo krajino in Dolenjsko z Ljubljano in belim svetom, danes pa vlaki vozijo le še do Metlike, je dobesedno muzejski eksponat. Strokovni sodelavec Slovenskih železnic Robert Brunskole, ki vodi in nadzira železniške postaje in železnico od Metlike do Mirne Peči, pravi, da je stanje dolenjske železnice danes dejansko tako, kot je bilo v času Franca Jožefa.
»Novomeška železniška postaja je unikatna, nikjer na svetu nimajo enakega zavarovanja. Čeprav so naprave izdelane v 19. stoletju, še vedno delujejo brezhibno. Nobena sodobna naprava ne bi zdržala toliko časa. Vse že zdavnaj sodijo v muzej, vendar nič ne kaže, da jih bodo v kratkem tja tudi odpeljali,« pravi Brunskole in dodaja, da si želi še med svojim službovanjem dočakati posodobitev dolenjske železnice: »Če bi vlak od Črnomlja do Ljubljane pripeljal v eni uri, kar bi bilo mogoče, če bi bila njegova potovalna hitrost 120 km/h, bi bil konkurenčen. Tudi če bi potovanje trajalo eno uro in pol, bi ljudje raje potovali z vlakom kot z avtobusom ali osebnim avtomobilom, saj te vlak pripelje v središče Ljubljane in se s tem izogneš tudi gneči na vpadnicah. A to na taki železnici, kot jo imamo zdaj, ni mogoče.«
Nekaj se le premika
Dolenjski župani zahtevajo sodobno dvotirno progo in električne vlake in menijo, da načrt za nadgradnjo dolenjske proge v okviru priprave državnega prostorskega načrta ni dovolj ambiciozen.
Nekaj je torej že na papirju, ob prenovi se bo rušil novomeški predor in tudi novomeški železniški most, obstaja ideja o mestnem vlaku. A o tem podrobneje v današnji novi, tiskani številki Dolenjskega lista.
Slika 1: Tale muzejska parna lokomotiva je na novomeški železniški postaji med sodobnejšimi napravami. (fotografije: I. Vidmar)
Slika 2: Robert Brunskole in prometnik Jure Buzar ob elektromehanski signalni varnostni napravi iz 19. stoletja, ki še vedno dobro služi svojemu namenu.
Slika 3: Kretnik Andrej Cesar ob vzvodih za premikanje kretnic, ki jih premika že skoraj trideset let.
Slika 4: Znamenitemu novomeškemu predoru so štete ure oziroma verjetneje leta.
Povezane objave
Ocene komentarjev